کد خبر 1293250
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
تأثیر ثبت نام نهضت ملی مسکن بر توقف رشد قیمت

افت معاملات مسکن پایتخت و ثبات نسبی قیمت در بازار واحدهای مسکونی شهر تهران نشان می‌دهد نخستین‌ماه پاییز، ماه کم‌رونقی برای این بازار بوده است.

به گزارش مشرق، براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، متوسط قیمت خریدوفروش یک‌متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در مهرماه امسال ۳۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده که نسبت به شهریور کاهش ۰.۲ درصدی و نسبت به مهرماه سال گذشته ۱۸.۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

منطقه یک با متوسط قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان برای هر مترمربع، گران‌ترین و منطقه ۱۸ با متوسط قیمت بیش از ۱۵ میلیون تومان برای هر مترمربع، ارزان‌ترین منطقه شهری تهران برای خرید واحد مسکونی هستند.

عوامل مختلفی بر قیمت مسکن تأثیرگذارند و یکی از آن‌ها، سال ساخت واحد است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد بیشترین معامله‌های انجام‌ شده در مهرماه، مربوط به خانه‌های تا پنج سال ساخت بوده که ۳۳ درصد از کل معاملات مسکن شهر تهران در نخستین ماه پاییز را به خود اختصاص داده است.

رونق مسکن از کدام مناطق رفت؟

بررسی تعداد معاملات انجام شده مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد تعداد معاملات مسکن که از ابتدای سال تا کنون در حال افزایش بوده، در نخستین ماه پاییز کاهش یافته است. بر این اساس، با اینکه تعداد معاملات در ۶ ماه نخست امسال، در هر ماه نسبت به ماه پیش افزایش داشته اما در مهرماه این روند افزایشی متوقف شده است.

تعداد معاملات مسکن در شهر تهران در نخستین‌ماه پاییز ۵۴۷۱ مورد بود که در مقایسه با شهریورماه حدود ۳۰ درصد و در مقایسه با مهرماه سال ۱۳۹۹، حدود ۳۷ درصد کاهش یافته است.

بیشترین افت معاملات مسکن در مهرماه در مقایسه با شهریور مربوط به منطقه ۱۶ است. در مهرماه در این منطقه تهران ۸۵ واحد مسکونی معامله شد که نسبت به شهریور، ۴۶ درصد کاهش داشته است. منطقه ۲۲ نیز در مقایسه با مهرماه سال گذشته، بیشترین کاهش معاملات را تجربه کرده به‌گونه‌ای که تعداد معاملات انجام‌شده مسکن در این منطقه رو به رشد تهران، در ماه گذشته ۷۰ مورد بوده است که نسبت به مهرماه پارسال کاهش ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد.

تغییرات قیمت مسکن در مناطق پایتخت

آمارهای بانک مرکزی از متوسط قیمت واحدهای مسکونی معامله‌ شده در مناطق مختلف شهر تهران نشان می‌دهد قیمت مسکن در همه مناطق پایتخت در مهرماه امسال نسبت به مهرماه پارسال، رشد داشته است. با این حال، تغییرات قیمت مسکن در مهر نسبت به شهریور نشان می‌دهد در برخی از مناطق تهران افت قیمت رخ داده است.

بیشترین کاهش قیمت مسکن نسبت به شهریور مربوط به منطقه ۳ است. متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی معامله‌ شده در منطقه ۳ در مهرماه بوده که نسبت به شهریورماه کاهش هشت درصدی را تجربه کرده است. بیشترین رشد قیمت نیز مربوط به منطقه ۲۲ است. هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه ۲۲ در مهرماه به طور متوسط با قیمت بیش از ۳۳ میلیون تومان معامله شده که نسبت به شهریورماه، ۱۲ درصد رشد قیمت نشان می‌دهد.

در حالی که نسبت به مهر پارسال، قیمت مسکن در همه مناطق تهران رشد داشته، بیشترین رشد قیمت مربوط به منطقه ۱۶ است که در آن متوسط قیمت در مهر پارسال بیش از ۱۳ میلیون تومان بوده و با رشد ۳۴ درصدی به بیش از ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در مهر امسال رسیده است. کمترین رشد قیمت نسبت به پارسال نیز مربوط به منطقه پنج است که در آن متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله‌ شده از حدود ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در مهر ۱۳۹۹ با رشد ۱۲ درصدی به حدود ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در مهرماه امسال رسیده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس